Raskausergonomia

Naisen lantion alue koostuu joustavasta luisesta lantiosta, lihaksista ja erilaisista siteistä ja kalvoista. Vauva syntyy äidin lantiosta kuten nappi menee napinlävestä. Evoluutio on hionut ihmisvauvan syntymän täydellisesti niin, että lantion eri osat ohjaavat vauvaa juuri oikeaan asentoon syntymää ajatellen. Lantion alueen lihaksiston ja siteiden ollessa tasapainossa vauvalla on paremmat edellytykset asettua pää alaspäin ja painaa leuka rintaan nuokkuryhtiin. Vauvan pään ollessa nuokkuryhdissä, syntyvänä osana on takaraivo. Takaraivon ympärysmitta on pään mitoista pienin. Lantion alueen olessa tasapainossa ja vauvan ollessa juurikin oikeassa lähtöasennossa synnytys on yleensä sujuvampi eikä tee niin kipeää koska vauvan pää tarjoutuu lantiosta sen kapeimmasta kohdasta eli takaraivosta.

Valitettavasti nykyinen länsimainen elämäntyyli ei tue naisten hyvää ja tasapainoista fyysistä kuntoa. Ennen kyykittiin metsissä ja pelloilla peltotoissä mitä ihmeellisimmissä kyykky asenoissa. Nykyään monet naiset istuvat autossa, töissä ja sohvalla sekä ristivät jalkojaan ja seisovat toispuolsesti suurimman osan hereilläolo ajastaan. Tämä kaikki vaikuttaa lantion alueeseen toispuoleisesti. Toiselle puolella lantiota kehittyy kireyttä ja toisella löysyyttä. Vauva asettuu aina niin päin miten on eniten tilaa ja näin voi kehittyä virhetarjontoja. Vauvan virhetarjonnoissa syntyvänä osana päästä voikin olla vaikka pään leveät osat päälaki, otsa tai vauva voi syntyä myös kasvot häpyluuhun päin avosuisessa tarjonnassa. Toispuoleiset kireydet voivat auheuttaa myös sen, että vauva on syntymässä pylly edellä perätilassa tai asettuu aina vain pohkittain lantioon. Virhetarjonnat hankaloittavat, pitkittävät ja kipeyttävä synnytystä koska syntymässä ei olekaan se vauvan pään pienin tarjoituva osa takaraivo.

Olen kirjottanut aiheesta monta eri blogitekstiä. Joten kannattaa käydä lukemassa!

Lantion alueen tasapainoitus - käynnillä ohjaan sinulle monipuolisesti erilaisia lantion siteitä ja lihaksia vahvistavia ja venyttäviä liikkeitä. Käytän apuna joogaliikkeitä, pilatesta, rebozoa ja spinning babys -tekniikoita. Lantion tasapainoittamisharjoitukset on hyvä aloittaa noin. 25-30 raskausviikolta eteenpäin.

Sisältää kattavan kirjallisen materiaalin itsenäiseen harjoitteluun!

140€ Lisätunnit laskutetaan 30 min tarkkuudella (60€/h)