Joogaa ja mielenrauhaa

Kaiken tämän Korona kriisin keskellä pääsin vihdoinkin istahtamaan joogamatolleni. Koronan vuoksi miun vakkari harrastus jooga on peruttu. Käyn Kirsi Tikan ohjauksessa kerran viikkoon Yoga Base salilla Vallilassa. Tämän perhe-arjen pyöriessä ympärillä tuntuu hankalalta löytää sellaista hetkeä ja tilaa, jossa saisin rauhassa joogata. Olenkin toteuttanut sellaista joogaa tällä hetkellä, että aina kun on pienikin tilaisuus niin opettelen seisomaan käsilläni tai tasapainoa hakien Pincha Mayurasanassa. Tasapainollessa, en voi todella ajatella muuta ja siinä on minulle sopivasti haastetta sekä jännitystä. Viihdyn ylösalaisin. Ja ai, että sitä tunnetta joskus edes sekuntin murto-osan pysyy tasapainossa.

Muistin sitten Yogobe sivuston, joka on täynnä mahtavien opettajien videoituja jooga tunteja. Ensimmäistä kertaa tähän sivustoon tutustuin kun joogaguru Terhi Palminen kävi ruotsissa kuvaamassa Yogobeen hänen tuntejaan ja saimme sitten kuukauden ilmaisen kokeilun alekoodilla sinne. Terhistä ja alekoodista löytyy lisää hänen nettisivuiltaan Terhipalminen.com Tuolloin kävin aktiivisesti Terhin tunneilla Joensuussa ja tuntui turhalta katsella Terhin tunteja videolta. Nyt tilanne on aivan toinen kun asun Helsingissä ja on tämä hiton korona. Terhi on perheen lisäksi melkeimpä ainoa asia mitä Joensuusta kaipaan. Terhi on pitkän linjan ammattilainen liikunnan saralla ja kaiken lisäksi hän on erityisopettaja. Opettajuus, ammattitaito ja Terhin napakka luonne näkyy mukavasti ohjauksessa. Suomesta ei ole helppo löytää näin hyvää joogagurua. Olikin todella ihmeellistä, että guru löytyi Joensuusta! Tunneilta sain imettyä itseeni myös todella paljon joogafilosofiaa, joka johdattaa mieltäni ja toimintaani monella tapaa kohti parempaa maailmaa. Kiireen keskellä miun mieli järkkyy herkästi, tunteet heilahtelevat ja keho stressaantuu. Säännöllisellä jooga harjoittelulla saan pidettyä pakan niin sanotusti kepeämmin kassassa. Ja tosiaan joogaharjoitus voi olla vaikka ihan hetkellinen hengitysharjoitus, keskittyminen käsitasapanoon ja välillä 1,5 tunnin dynaaminen harjoitus. En ota siitä mitään stressiä. Jooga ei ole suorittamista vaan itsensä kuuntelemisen opettelua ja keskittymistä hengitykseen. Vaikeinta voikin olla suorittamatta ja kiirehtimättä asanasta toiseen. Tässä elämässä oppii niin herkästi suorittamaan ja kilpailemaan kaikessa. Joogassa keskitytään olemaan läsnä tässä hetkessä, tasapainossa. Joogaharjoitus on joka kerta erilainen. Kaikki kumpuaa sisältä päin.

Valitsin Terhin tunnin olkapäiden vahvistamisen teemalla. Tuntia katsellessa tuli niin ikävä Joensuuhun joogatunneille. Yliliikkuvien nivelieni kanssa monta kertaa raskaana ollessa,monta vuotta imettäneenä ja lapsia kantaneena miun olkapäät ovat siirtyneet ihan väärällä paikalle eteen. Miun ryhti on todella huono ja olkapäät edessä. Tämä tunti oli siis aivan loistava valinta. Levitin joogamaton, sipaisin ranteisiin eteeristä öljysekoitusta ja heitin langattomat nappikuulokkeet korville. Tuntui kuin Terhin ääni olisi kuulunut päästäni. Kuulokkeet estivät kotoa tulevat hälyäänet ja kuulin oman rentouttavan hengityksen. Komensin lapset pois joogamatolta tiukkaan sävyyn. Isommat kyllä tietävätkin, että miun matolle ei ole asiaa. Pitihän sitä kuitenkin kiellon päälle käydä siinä pelleilemässä. Ihana fiilis oli eristäytyä muista kuulokkeet päässä, keskittyä Terhin äänen kuuntelemiseen ja antaa kehon viedä. Aionkin nyt opetella keskittymään joogaamiseen vaikka hälinää olisi ympärillä. Se on myös hyvä opetus lapsille, että myös minulla on oma aika ja omat tila, jota muiden täytyy kunnioittaa. Samalla haaveilin, että pitääkin taiteilla mandalat tuohon miun “joogapaikalle”, jota voi sitten jatkossa katsella samalla kun joogailee.

Joogan päätteeksi kuuntelin Shantalan Purnamidah mantralaulun Spotifystä ja lauloin mukana. Pienin kömpi myös syliin tissille ihmettelemään. Purnamidah purnamidam matraan ja 1200-luvulla eläneen runoija Rumin ajatukseen kiteytyy loistavasti miun voimalause:

Minussa on kaikki. Kaikki mitä tarvitsen löytyy minusta.

Tämän kun sisäistää niin ymmärtää, että pystyy mihin vain eikä kukaan muu määrittele sinua. Jokaisella on itsellään aivaimet onneen ja tasapainoon.

Mantralaulu on todella rauhoittavaa ja meditatiivista. Stressaavina aikoina kun keho on ihan ylikierroksilla väsymyksestä ja kuormituksesta kuuntelen spotofystä tiettyjä rauhoitavia mantroja ja laulan mukana. Laulaminen jo itsessään rauhoittaa kehoa. Pitkät vokaalit ja uloshengitys aktivoivat vagushermoa mikä taas aktivoi kehoa rauhoittavaa parasympaattista hermostoa. Tuntuu kun keho oikein sulaa ja stressi lievittyy.

Käsilläseisonta

Puoliso on jo ollut huolissaan kun seison joka paikassa missä vaan tukea löytyy käsilläni.. Pienet asiat voi tehdä onnelliseksi ja hullulla on halvat huvit.

Raskaana oleville suositteleen Yogobesta Terhi Palmisen tunneista erityisesti Lempeää flow tuntia, Happy hips (vahva ja liikkuva lantio) ja tuntia Shoulder love (liikkuvat ja vahvat olkapäät). Tunteja ei ole suunniteltu raskaana oleville, joten muutamassa kohdassa joudut soveltamaan. Joogaa voi kuitenkin tehdä normaalisti raskausaikana. Kuuntele kehoasi ja tee sellaisia liikkeitä mitkä tuntuvat miellyttäviltä.