Luottavainen mieli ja hengitys apuna synnytyksessä

Doulanun ihanista voimalausekorteista löytyy lisää Anun nettisivuilta Doulanu.fi

Syvähengitys / pallea hengitys

Anna pallean tehdä aktiivinen hengitystyö. Pallea aktivoituu sisään hengityksellä ja vetää ilmaa sisään männän lailla. Uloshengityksessä pallea rentoutuu ja palautuu paikalleen. Ilma puhaltuu ulos keuhkoista passiivisesti. Opettele hengitystä niin, että laita toinen käsi rinnan päälle ja toinen rinnan alle vatsalle, pallean päälle. Pallealla hengittäessä keskity siihen että rinnan alla oleva käsi kohoaa eli vatsa kohoilee vapaasti. Rinnan päällä olevan käden tulisi pysyä melkeimpä liikkumattomana. Hetken opeteltua tämän kyllä oppii eikä käsiä tarvitse enää laittaa näyttämään suuntaa. Synnytyksessä käsien apuna käyttäminen kyllä myös rentouttaa ja auttaa keskittymään hetkeen. Sehän on kuin halaisia itseänsä.

J-hengitys tueksi ponnistusvaiheeseen

J-hengityksen tarkoituksena on pidentää mieltä rauhoittavaa uloshengitystä, aktivoida keskivartalo mukaan ponnistusvaiheeseen, rentouttaa lantionpohjaa ja auttaa löytämään J:n muotoinen suunta ponnistukselle. Luisen lantion J-muodosta voi lukea Naisen lantio blogi tekstistä..

J-hengitys tapahtuu niin, että hengitä nenän kautta sisään normaalisti ja suun kautta ulos hitaaaaasti vaikka 20 laskien. Kuvittele samalla mielessäsi alas ja eteenpäin lantiosta muodostuva J reitti, jota pitkin vauva laskeutuu alaspäin ja syntyy häpyluun alta eteen päin. Samalla voit kuvitella J:n päähän kohdunsuulle jotakin avautuvaa kuten vaikka nupulta avautuvaa pionia. Mielellä on ihmeellinen voima! Kuuntele kehoasi ja anna kehosi ponnistusrefleksin tehdä työtään. Murise ja ponnista mukana.

Jos haluat erityisesti käyttää mieltä työkaluna synnytyksessä tai tiedät tarvitsevasi luottamusboostia, voisi hypnosynnytys olla sinun juttusi!

Mikä ihmeen hypnosynnytys?

Hypnoosi on menetelmä, jolla ihmisen mieli johdatellaan syvärentoutuneeseen tilaan erilaisilla mielikuvilla ja rentoutusharjoituksilla. Hypnosynnytys tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan synnytystä syvässä rentouden tilassa. Tämä tila vastaa tunnetta, jonka saavutat meditoidessasi, uneen vaipuessasi tai päästessäsi flow-tilaan lukiessasi hyvää kirjaa, tehdessäsi töitä tai ollessasi uppoutuneena selailemaan somea. Hypnoosi on siis syvä rentouden tila, jossa kohdennat keskittymisesi yhteen tiettyyn asiaan, mutta olet täysin tietoinen ympäristöstäsi. Voit milloin tahansa halutessasi kääntää huomiosi takaisin ympäristöösi.

Hypnoosia käytetään terveydenhuollossa muun muassa poistamaan pelkoja ja ahdistuneisuutta, lievittämään kipua, hoitamaan unettomuutta, tukemaan elämäntapamuutoksissa ja muuttamaan ei-toivottuja käyttäytymismalleja. Ihmistä ei voi kuitenkaan hypnotisoida ilman hänen omaa tahtoaan. Jos ihminen on kovin epäluuloinen ja haluton, ei hänen tietoinen ja kriittinen mielensä päästä tajuntaa vaipumaan rentouden tilaan.

HypnoBirthing®-menetelmä on itsehypnoosia, jossa opettelet itse saavuttamaan syvärentoutuneen hypnoottisen mielentilan mielikuva- ja rentoutusharjoitusten avulla. Mitä enemmän ja säännöllisemmin harjoittelet, sitä helpommin ja nopeammin pääset rentouden tilaan.

Tärkeää on oikeasti uskoa, että voit saada voimaannuttavan synnytyskokemuksen ja sinulla on siihen täysi oikeus.

Alitajunta ohjaa tiedostamatta kehomme toimintaa

Tietoinen mieli tekee päätöksiä pohtien ja määrätietoisesti ajatellen. Alitajunta, tai piilotajunta, toimii tietoisen mielen alla. Muistot, uskomukset, pelot ja kokemukset ohjaavat tiedostamattamme kehomme toimintaa ja tulkintojamme asioista ja tapahtumista. Alitajuntamme ei tee eroa todellisuuden ja fiktion välillä, joten mielemme - ja tätä myötä myös kehomme - hyväksyvät nämä mielikuvat totena ja alkavat toimia niiden mukaisesti. Tämä tekee mielikuvaharjoittelusta erityisen tehokkaan harjoittelumuodon, jota myös huippu-urheilijat menestyksekkäästi käyttävät.

Alitajuntaamme on varastoitunut paljon positiivisia ja rohkaisevia mielikuvia, mutta myös rajoittavia ja kielteisiä uskomuksia. Syvän rentouden tilassa pääset tarkastelemaan omia alitajunnassa olevia uskomuksia, kokemuksia ja tapoja. Voit tietoisella mielellä määrätietoisesti harjoittelemalla muuntaa alitajunnan toimimaan positiivisena voimavarana.

Muunna rohkaiseva alitajunta voimavaraksesi synnytyksessä

Alitajunnassamme asuu paljon pelkoja ja vääriä odotuksia synnytystä kohtaan. Nämä ovat syvästi kulttuuriimme juurtuneita, jopa sukupolvien takaa kantautuvia uskomuksia, joita läheistemme synnytyskertomukset ja media ruokkivat entisestään. Synnytyksen luonnollisen kulun ja omien voimavarojen epäileminen ovat usein alitajuntaan tiukasti piirtyneitä ajatusmalleja. Epäilys itsestä synnyttäjänä ja huoli synnytyksen etenemisestä tulevat herkästi mieleen yhä uudelleen. Juuri nämä epäilykset on saatava kiinni tietoisella mielellä. Epäilyt muunnetaan rohkaiseviksi ajatuksiksi itsestä synnyttäjänä ja luottamukseksi synnytyksen luonnolliseen kulkuun. Sinun kehosi on tehty synnyttämään!

Normaalisti toimivan kohdun supistukset ovat siedettäviä ja aaltomaisia

Tahdosta riippumattoman parasympaattisen hermoston herkät hormonit ohjaavat synnyttävää kehoa. Kun mieli odottaa kipua, tuntee pelkoa ja jännitystä, stressihormonit alkavat virrata kehossa. Nämä tukahduttavat kehon luontaiset kipua lievittävät ja supistuksia aikaansaavat hormonit. Jännityksen myötä hengitys muuttuu pinnalliseksi, pakene tai taistele -tila saa verenkierron keskittymään puolustuslihaksiin. Äidin keho siis valmistautuu aistitun vaaran vuoksi vaistonvaraisesti siirtämään synnytystä sopivampaan hetkeen, jolloin ympäristö on jälleen vastasyntyneelle turvallinen ja rauhaisa. Tässä mielessä ihminen ei eroa muista nisäkkäistä, vaan kehomme toimii edelleen alkukantaisen ohjelmoinnin mukaisesti. Verenkierron paettua puolustuslihaksiin, kohtulihas ei saa happea ja verta toimiakseen optimaalisella tavalla. Tämä aiheuttaa kipua, hidastaa synnytyksen kulkua ja voi myös pysäyttää koko synnytyksen. Kohtua voi verrata muihin onttoihin lihaksiin, joiden olemassaolosta olemme tietoisia vasta kun joku on pielessä. Aivan kuten sydänlihas toimii sydänkohtauksessa. Emme tunne sydänlihaksemme supistumista ennen kuin se kärsii hapenpuuteesta, josta aiheutuu vihlovaa voimakasta kipua.

Kun mielesi on rento ja kehosi on rento. Luontaiset kivunlievittäjät virtaavat ja luottamus synnytyksen kulkuun voimistaa synnytystäsi edistävien hormonien toimintaa. Kohtulihas saa tarvitsemansa hapen ja toimii aaltomaisesti supistaen ja joustaen. Supistukset voimistuvat luontaisesti synnytyksen edetessä. Vauvan pää painaa lantiossa laskeutuessaan kohti syntymää, ohjaten sinua liikkumaan juuri oikeisiin asentoihin.

Rento mieli antaa kehollesi vapauden toimia, herkkyyden heittäytyä synnytykseen ja kuunnella kehosi viestejä.

Hypnobirthing the Mongan method

Me naiset olemme synnyttäneet tuhansien vuosien ajan. Luottamus, rohkaisu ja omaan mieleen kääntyminen ovat olleet luontaisia keinoja synnytykseen heittäytymiseen kautta aikojen. Synnytys voi olla naisen elämän hienoimpia ja voimaannuttavimpia hetkiä. Vapaasti virtaavat mielihyvää ja euforiaa tuottavat synnytyshormonit pitävät siitä huolen, kun mieli on vapaa epäilyksistä ja peloista.